tisdag 14 april 2009

Utmanad!

Jag har fått äran att föra vidare en tips-o-trix-fackla från Mustafa!
Det innebär att jag ska dela med mig av ett syrelaterat tips eller två. Initiativet är startat av Retro Elephant.
I den länken hittar du också all info om utmaningen.

I min LILLA syhörna som är inträngt i ett hörn i sovrummet, ryms en 8-trådig babylock som är en kombinerad overlock och coverstitch, men coverstitchen gör hoppstygn så den använder jag i princip aldrig, dock har jag nyligen läst att de synålar som hör till maskinen är något längre än de vanliga så problemet kan kanske avhjälpas med anskaffning av dessa...nästan för bra för att vara sant så jag är skeptisk...sen har jag en gammal pfaff coh en Janome MC 200E som är en broderingsmaskin.

1. Mitt första tips är sjukt bra, istället för traditionellt mönsterpapper använder jag plastduk. Den kan man tex hitta bland vaxdukarna, den har samma ändamål som dom alltså, men passar utmärkt att använda till mönster. Det är lätt att nåla och klippa i det för den är bara +1mm tjock, mönsterpassningen blir lättare eftersom plasten är helt genomskinlig och det håller längre än papper.
Se till att rita av mönstren med en lite tjockare spritpenna så att konturen fortfarande syns efter att du klippt ut mönsterdelen. På så vis ser man lättare mönstret när man sen ska klippa ut mönsterdelen i tyg.

2. Bra tygsax och en sprätt är ett måste!

3. Syr man barnkläder är en ärmbräda väldigt bra att ha när man ska stryka. Jag fyndade en på Röda Korset härom veckan för 15 kr, har ingen aning om vad de kostar annars.

4. Ett skissblock måste man ha! Skissa ner ALLA ideèr, skriv ner mått och arbetsgång när du gör något nytt, annars glömmer man! En anslagstavla är också schysst, där kan man man sätta upp sin inspiration i form av tyger och tex tidningsurklipp.

5. Med en vanlig symaskin kommer man långt! Ett par muddbyxor går alldeles utmärkt att sy ihop med vanlig raksöm längs sidorna och sicksacksöm vid muddarna!

6. Samla på knappar! Knappar kan förhöja vilket plagg som helst! Jag letar knappar på loppisar och seconhandställen. Där kan man också fynda tex dragkedjor. Köp i alla möjliga färger, när du sen behöver knappar eller dragkedja till ett plagg så väljer du bara ut den som det blir bäst färgkombo med! Lite farligt äre också att ha för mkt att välja på, jag kan spendera alldeles för lång tid med att välja ut tre olika knappar till en tröja tex...

7. Om du har namnlappar; stryk fast vlisofix på baksidan av dessa så att du kan stryka fast lapparna på önskat ställe och SEN sy fast. Då blir det inte snett!

8. Vlisofix (och ibland även vlilseline för stadga) är ett måste för applikationer! Vlisofixet har liksom "lim" på båda sidor så man stryker fast applikationen där man vill ha den INNAN man syr fast den, ja precis som i tips nr.7 alltså!

Det var ett gäng tips från mig! Nu ska facklan vidare till;
od andylky,
KATTCHING,
Rumba de Kransen
och Strömming!

Är ni på?



10 kommentarer:

mustafa sa...

vilka bra tips! ahhaa, tänkte jag när du nämnde vlisofix och namnlapp, tack för det.

Daling sa...

jag sover alltid med ett öga öppet för att vakta och skäller som en rabieshund om nån gör närmanden mot vlisset!

od Andulky sa...

Kul! Självklart är jag på. Ni andra har kommit med så bra tips, så nu får jag fundera lite :-).
/Anna

Bobo/Rumba de kransen sa...

Vilka bra tips, men nu blev jag nervös. Jag klurar på min kammare ett tag och återkommer på bloggen.

Strömming sa...

Jag hoppar på! Men du har redan skrivit mitt bästa tips - det med vliseofix, det blev jag överlycklig för när jag kom på häromveckan!

bRA TIPS DU HADE!

Daling sa...

BRA!!

ja, vlisofixet har vart en trotjänare sen jag upptäckte det för ett par år sen! helt oumbärligt ju, funkar till mkt men man får vara lite försiktig när man stryker på det på lapparna så inte själva limmet syns igenom, jag trycker ibland lite för hårt med strykjärnet på dom för att det är så smått...men jag har ju iof
ett antikt strykjärn också...

ett till tips då är att stryka en hel "karta" samtidigt, när man ändå håller på, då pillar man inte med strykjärnet så det blir för varm!

LillaBarn sa...

Tack för tipsen!!!

Daling sa...

vassego!

Nansy sa...

Glöm för all del inte att använda strykjärnet! Den gör ju halva jobbet.

Välkommen! sa...

åh tack för facklan! ;) tyvärr har vi inget internet här hemma, så jag måste kolla mail och sånt på bibblan för tillfället men jag ska försöka ta tag i din utmaning när vi fått nätet installerat igen! :)
/kattching